[Nemunas]

River steamboat

Address:
-
Year of build:
early 20th c.
Period:
-
Type:
boats

(THIS TEXT IS IN LITHUANIAN ONLY)

XIX amžiuje gerokai vėluodama pramonės revoliucija atslinko ir į Rusijos imperijos pavergtą Lietuvą. Technologinė pažanga pasireiškusi pramonėje, moksle, plačiai išplito ir transporto srityje. Laivuose imtas naudoti garo variklis, kūrenamas malkomis ir anglimis. Buriniai lavai pamažu užleido vietą garlaiviams.  

Pirmasis garu varomas laivas Nemuno deltos vandenų išvagotose keliuose pasirodė dar 1840 m. Garlaivis „Friedrich Wilhelm IV“ kursavo Klaipėda-Tilžė-Karaliaučius ir gabeno krovinius. Pirmieji garlaiviai, „Neris“ ir „Kęstutis“, Nemuno vidupyje, kurį kontroliavo Rusijos imperijos valdžia, pasirodė šiek tiek vėliau – 1854 m. Garlaiviai priklausė grafui Reinoldui Tyzenhauzui, svajojusiam sujungi Vilnių-Kauną-Tilžę susisiekimo linija, tačiau dėl seklios ir akmenuotos Neries nepavyko to padaryti. Jau 1856 m. Nemune plaukiojo 11 tokių garo energiją naudojančių laivų. Ratiniai garlaiviai daugiausiai plaukiojo į Jurbarką ir Tilžę, kartais iki Karaliaučiaus, Birštono, Alytaus ar Klaipėdos, Nevėžio upe iki Babtų, Nerimi iki Jonavos. Prieš pat Pirmąjį pasaulinį karą Nemunu plaukiojo 4 valstybiniai ir 22 privatūs garlaiviai. Pirmojo Pasaulinio karo metais du garlaiviai buvo apginkluoti ir dalyvavo karinėse operacijose ginant Kauno tvirtovę.

Lietuvai atkūrus Nepriklausomybę, netrukus ir Nemune, buvo atkurtas susisiekimas garlaiviais. Per visą nepriklausomybės dvidešimtmetį garlaiviai tapo viena populiariausių miestiečių susisiekimo priemonių. Jais buvo patogu keliauti į pakaunės miestelius ir kurortus: Aukštąją Panemunę, Kulautuvą, Kačerginę, Zapyškį, Vilkiją, Seredžių, Jurbarką, Smalininkus ir kitur. Kartkartėmis garlaiviai su keleiviais pasiekdavo ir Nidą bei Klaipėdą. XX a. 4 deš. per vieną navigaciją Kaune garlaiviais pasinaudodavo apie 100 tūkst. keleivių. Tuo metu pats galingiausias garlaivis buvo laikomas „Rambynas“, prabangiausias valstybinis – „Vilnius“. Laivų įgulas sudarydavo 5-10 anuomet vadinamų „jūrininkų”. Garlaiviai buvo klasifikuojami į keleivinius ir krovininius. Daugelyje keleivinių garlaivių buvo įrengti bufetai, veikė elektros energija, dėl to laivai galėjo keliauti net tamsiu paros metu. Krovininiai garlaiviai buvo naudojami ne tik gabenti krovinius, bet ir vilkdavo baidokus. Dažniausiai iš Nemuno žemupio vilkstinėmis garlaiviai parvilkdavo baidokus į Kauną.

Daugelis garlaivių, kaip ir kitų laivų buvo išblaškyti Antrojo Pasaulinio karo metais, 1944 m. besitraukdama Vokietijos kariuomenė laivus išsigabeno į Rytprūsius. Jais buvo evakuojami sužeisti vokiečių kareiviai bei prievarta išplukdyti Vilijampolės geto gyventojai. 

Sovietams okupavus Lietuvą, prabėgus kuriam laikui, iš nugalėtos Vokietijos į Nemuną ėmė plaukti „trofėjiniai“ laivai. Taip į Kauną sugrįžo keletas garlaivių, kurie Nemune naudoti iki 1958 m., kol juos pakeitė motorlaiviai. Deja, ateitiems kartoms garlaiviai nebuvo išsaugoti ir šie tiesiog utilizuoti.    

» Virtually recreated historical objects are partially simplified and may not fully correspond to the real past or present situation. When preparing the models, available iconography and surviving fragments of buildings were used to present a general picture of these objects.

» Do you have questions or suggestions? Write to us at teka.krantine@gmail.com

© 2024 All rights reserved. No part of this site may be reproduced in whole or in part in any manner without the permission of the copyright owner. Privacy policy